Gruppträning

Aktuella grupper

Helkroppsträning

Helkroppsträningen kör en ny omgång med sex tillfällen på måndagskvällar kl 18-19 från måndag 11 maj och fram till midsommarveckan. Det blir två gånger i Unos park, två gånger på Gundelholmen och sen får vi se var det blir de två sista gångerna. Du kan vara med på enstaka pass eller så många gånger du kan. Läs mer i PDF-filen nedan. Träningen är för dig som är frisk och inte tillhör någon riskgrupp.

SBR-pass på distans

Allmänna instruktioner:  Bestäm gärna dag och tid för träning så att det blir av. 1-3 pass per vecka är lagom och gärna med minst en vilodag mellan passen. Komplettera med promenader och andra pulshöjande aktiviteter. Anpassa övningarna till din förmåga och din utrustning. Hör av dig om du inte förstår eller stöter på andra problem. Jag vill jättegärna få ett kort sms när du har genomfört ett pass så att jag vet att ni är igång och att det fungerar. Lycka till!

Klicka på länken nedan och skriv in lösenordet för att komma till träningspasset. Du som vill ha träningspass och inte fått lösenord kontaktar mig.

Vecka 12-13

Vecka 14-16

Vecka 17-19

Vecka 20-22

Onsdag 20 maj: Plusövningar tillagda till passet för vecka 20-22.

Måndag 11 maj: Här kommer det första passet på den nya omgången. Hör av dig om du vill ha lösenordet.

Måndag 4 maj: Observera att kostnaden för de kommande två distanspassen fram till midsommar är 100 kr totalt, för båda passen. Jag var visst otydlig innan. Om du använder klippkort är det däremot ett klipp för varje pass, d.v.s. två klipp totalt.

Onsdag 29 april: Plusövningar tillagda!

Tisdag 28 april: I slutet av den här veckan får ni plusövningar till det senaste passet och det avslutar den här omgången som vi påbörjade innan restriktionerna vecka 11. Tyvärr ser det inte ut som att de kommer att kunna lätta på restriktionerna för 70+ på ett bra tag än, och det innebär att vi inte kommer att kunna köra några SBR-pass ute innan midsommar. Om restriktionerna hävs kanske vi kan köra ute från början av augusti.

För er som vill fortsätta med distanspass fram till midsommar blir det en ny omgång på sex veckor vecka 20-25, med två helt nya pass med utökningar. Kostnaden är 100 kr eller ett klipp i klippkorten per pass, för er som har det. Ni som vill vara med på detta anmäler det till mig. Det finns möjlighet att få passen via e-post eller vanlig post för er som behöver det.

För er som tränar vidare på egen hand önskar jag en skön sommar och hoppas att vi kan träna tillsammans igen i höst! 

Tisdag 21 april: Nu finns det bilder till det nya passet. Fotograf Mattias Strandberg.

Måndag 20 april: Hoppas att påsken har varit bra! Här kommer ett nytt distanspass. Om det är svårt att förstå så avvakta ett par dagar så kommer förhoppningsvis bilder. Flytta gärna ut träningen när vädret tillåter eller pigga upp med bra, glad musik i bakgrunden. I slutet av nästa vecka kommer lite förslag på hur du kan utveckla övningarna om det känns för lätt. Kämpa på allihop!

Torsdag 9 april: Hej på er! Nu finns det lite svårare varianter till övningarna på passet för vecka 14-16. Ibland anges flera varianter så du kan välja den som passar dig bäst. 
Glad påsk på er allihop!

Tisdag 31 mars: Nu finns det bilder till träningspasset för vecka 14-16!

Måndag 30 mars: Nu finns det ett nytt träningspass på plats här nedan. Det är nya övningar, som kan vara lite svåra att förstå via text, så jag ska försöka komplettera med bilder inom de närmaste dagarna. Det här passet räknar jag med ska räcka över påsk och nästa är planerat till vecka 17. Jag har fått bekräftelse på att ytterligare några är igång med träningen. Det gör mig glad att ni håller igång. Kämpa på!

Onsdag 25 mars: Idag har träningspasset kompletterats med alternativ för er som vill ha lite tuffare varianter på övningarna. Ni hittar dem efter respektive övning med ett +-tecken och röd text. Ett bra tips från en av er deltagare är att använda en tidningskasse som kettlebellvikt. Då är det enkelt att justera vikten genom att lägga i eller ta bort en bunt tidningar. Du som behöver hjälp att anpassa övningarna till din nivå får gärna ringa mig så vi kan hjälpas åt. Passa gärna på att träna ute nu när vädret är fint. Klä bara på dig så att du inte blir kall. Nästa vecka kommer ett helt nytt pass !

Ett annat tips för er som vill ha variation eller kanske lite förslag på vad man kan göra på uppvärmningen är SVT:s program Hemmagympa med Sofia som sänds varje vardag, oftast kl 9.40 och som finns på SVT play. Sofia Åhman brukar vara med i Go’kväll och Fråga doktorn och har övningar som passar er och med både svåra och lätta varianter. Det första passet är ett rörlighetspass som passar bra som uppvärmning, efter vårt pass, eller på en vilodag när man ändå vill hålla igång lite. Andra passet är styrka och tredje både kondition och styrka.

Tisdag 24 mars: I nu-läget är ni 19 personer som anmält er till detta. Bra start! Nu vill jag gärna få bekräftelse från fler att ni har genomfört ett pass och om ni vill hur det har fungerat. Jag har fått 3 bekräftelser hittills. Ni kan bara sms:a ”Tränat!” om ni vill, så får ni en stjärna tillbaka av mig.

Om mina grupper

I mina grupper tränar man utifrån sin egen förmåga även när vi tränar i grupp och jag erbjuder därför alltid möjlighet att anpassa övningarna vid behov, både till lättare och svårare nivå. Om övningen är för svår försöker vi hitta ett lättare alternativ och är det för lätt kan man öka belastningen, svårighetsgraden eller intensiteten. Det är också viktigt med en avslappnad, positiv stämning där man gör sitt bästa och kämpar och skrattar tillsammans.

Styrkeövningar är i fokus och vi jobbar mycket i cirkelform. Musik har vi i bakgrunden, men träningen styr inte efter takt och rytm. Däremot fokuserar vi på att utföra övningarna med bra teknik för att få ett effektivt resultat utan skadeproblem.

Nivå

Jag försöker anpassa nivån på passen till de deltagare som anmält sig, men för varje pass anges en ungefärlig nivå.

Lätt: Passar nybörjare och dig som inte vill ha så högt tempo. Om du har skador eller svårt att göra övningar på matta så prata med mig innan du anmäler dig.
Medel: För dig som är skadefri och har viss träningsvana av något slag.
Hög: För dig som är träningsvan, skadefri och vill ha lite extra utmaning.

Anmälan

Du anmäler dig till lediga platser på ttraning@strandberg4.se eller ring eller skicka sms till 070-75 300 37 om du vill vara med. Vi kör normalt 8 gånger per kurs, med två omgångar på våren och två på hösten. De som deltagit i kursen omgången innan har förtur till kommande omgång, dock inte över sommaruppehållet. Normalt anmäler man sig till en hel omgång i taget, men finns det lediga platser kan man hoppa in på enstaka pass.

Pris

400 kr för 8 gånger, varav 75 kr är anmälningsavgift. Om du har 8 ggr-kort (440 kr) för Toves Träning kan du använda det, med 1 klipp per gång, men anmälningsavgift på 75 kr tillkommer då. Drop-in plats kostar 75 kr/gång om det finns platser över.